27. lokakuuta 2010

Rouva Rata ja Iivana Kouvolan asemalla

Talvi tulee väistämättä, niin myös Vr konsernin painajaiset menneen talven lumista. Matkustajat kehittelevät jo iskulauseitaan valkean kauden skenaarioista, toisin kuin yhtiö, joka todennäköisesti syöttää nauhalta viimevuotisen: pahoittelemme viivästystä, syynä on muu liikenne radalla.

Vr ja rataliikennettä hallinnoivat lukuisat viranomaislaitokset Suomessa tarvitsevat kasvon kohotuksen. Koska oikorata suurella aksentilla aikoinaan rakennettiin Venäjää ja Pietaria silmällä pitäen, ehdotan että uusi imago luodaan henkilön varaan. Hän on: (tähän kohtaan fanfaarit) Mr Iivana Vr junior.

Mies on nuori ja komea, hento muisto venäläisestä tsaarista ja samalla suomalainen bisnestaituri supliikkeineen. Hän tanssii junan käytävillä kuin Antti Tuisku, osaa flirtin aakkoset ja puhuu - oikeasti, toisin kuin kivimiehet joiden keskustelua on vaikea mieltää ihmisen sielusta kumpuavaksi.

Kivimiehet elivät aikansa, vakuuttavasti ja huumorilla höystettynä. Mutta Vr jäi koukkuun, tai hakkautui kiveen, ei se enää kanna. Eliel Saarisen muistoa kunnioittaen toivoisin että kivimiehet olisivat jatkossa ihan vain patsaana.

Tasa-arvon nimissä rautatieliikenteen imagoa voisi maikkarilla mainostaa myös Rouva Rata. Hän olisi Lady, edustaisi vihreään kallistuvaa ekonomia, joka kammoaa junan vessaa, mutta ei samaan loossiin istuvaa pultsaria. Hän tietää olevansa osa yhteiskuntaa, ymmärtää pelastavansa maapallon junaratkaisullaan, vierastaa automaatteja (blondi-efekti) ja keskustelee mielellään kondyktöörin kanssa junaliikenteen yhteiskunnallisista vaikutuksista ja minuuttiaikatauluista.

Mr Iivana ja Rva Rata voisivat luoda suomalaiseen mielenmaisemaan monikulttuurisen mutta paikallisia arvoja kunnioittavan liiton, johon kuka tahansa meistä voisi samaistua. Iivana kohtelisi Rva Rataa kepeästi ja herrasmiehen elkein. Rata kritisoisi kyllä Iivanaa avoimesti, mutta ojentaisi kätensä suudeltavaksi silloin, kun kiskot tuntuvat horjuvan sijoiltaan. Iivana puolestaan kaataisi sulavia kohteliaisuuksia Rvan suuntaan, mutta antaisi lopulta, Kouvolan asemalla pysähdyttäessä, ymmärtää, kuka liitossa oikeasti tekee päätöksiä.